Kiedy firma może zostać wykreślona z rejestru VAT?
Dla wielu działających w Polsce firm rejestracja w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT jest obowiązkiem wymagającym wypełnienia i złożenia VAT-R. W myśl istniejących w naszym kraju przepisów okazuje się, że wykreślenie z rejestru "vatowców" możliwe jest nie tylko na wniosek przedsiębiorcy, ale dokonać tego może również Naczelnik Urzędu Skarbowego w wypadku wystąpienia szczególnych warunków. Jakie to warunki?
Warunki wykreślenia z rejestru VAT przedsiębiorcy
Do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru VAT dojść może w dwóch przypadkach:
- Gdy Urząd Skarbowy stwierdzi, że firma posiadająca podane VAT-R dane nie istnieje.
- Gdy przedsiębiorca widniejący w rejestrze nie składa wymaganych deklaracji VAT, oraz nie ma możliwości skontaktowania się z nim w celu wyjaśnienia sprawy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Urząd Skarbowy nie ma obowiązku poinformowania przedsiębiorcy o fakcie wykreślenia, co uniemożliwia mu odwołanie się od tej decyzji. Jedynym wyjściem jest ponowne zarejestrowanie się jako podatnik VAT.
Jakie są efekty wykreślenia z VAT?
Wykreślenie firmy z rejestru VAT niesie ze sobą daleko idące konsekwencje. Wśród nich znajduje się np. utrata możliwości odliczania podatku VAT od faktur zakupu, co oznacza m.in. brak możliwości obniżania kosztów podatkowych w kolejnych miesiącach działalności.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku kontrahentów współpracujących z wykreśloną z rejestru firmą. W wypadku, gdy otrzymają od niej faktury, nie będą mogli uwzględnić znajdującego się na nich podatku VAT jako odliczenia należnego VAT-u uzyskanego przy swoich dochodach.
Jak uchronić się przed wykreśleniem z rejestru?
Jak widać po powyższych przykładach, wykreślenie z ewidencji płatników VAT nie jest przyjemne ani dla przedsiębiorcy ani współpracujących z nim kontrahentów. Dlatego też warto dbać o to, aby nie zostać postawionym przed faktem dokonanym. Jak zapobiec wykreśleniu z rejestru? Wystarczy pamiętać o trzech prostych sprawach:
- Należy regularnie składać deklaracje VAT w odpowiednim, przewidzianym ustawowo terminie.
- Należy pamiętać o podawaniu aktualnego nr telefonu w deklaracjach, co ma na celu ułatwienie kontaktu ze strony urzędników.
- Należy dbać o stałą aktualizację adresu korespondencyjnego firmy w bazie CEIDG.