Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu rzeczy
Kolejne zmiany w przepisach podatkowych. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.
Jak czytamy na stronie premier.gov.pl, przyjęte regulacje uszczelnią system podatkowy i przede wszystkim pomogą ujawnić przedsiębiorców wyłudzających i unikających płacenia VAT, przy zapewnieniu ochrony rzetelnym podatnikom, a także przyczynią się do ograniczenia nieuczciwej konkurencji. Nowa ustawa jest kolejnym narzędziem walki z nieuczciwymi firmami i regulacją uzupełniającą tzw. pakiet paliwowy, który wszedł w życie w sierpniu 2016 r. i ma zapobiegać wyłudzeniom podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi.
Założenia nowej ustawy
Zgodnie z treścią projektu przedłożonego Marszałkowi Sejmu ustawa określa zarówno zasady systemu monitorowania drogowego przewozu towarów, jak i odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, przewoźnika oraz kierującego środkiem transportu.
Systemowi monitorowania przewozu towarów podlega przewóz towarów objętych odpowiednimi podkategoriami PKWiU (np. paliwo silnikowe, oleje opałowe i napędowe) czy pozycjami CN (np. alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej), jak również alkoholu całkowicie skażonego, suszu tytoniowego i innych, w stosunku do których zachodzi uzasadnione prawdopodobieństwo wystąpienia naruszeń przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego.
Środkiem technicznym służącym monitorowaniu przewozu towarów jest rejestr zgłoszeń prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który jest administratorem danych w nim przetwarzanych.
Dodatkowe wpływy do budżetu
Zdaniem autorów projektu proponowane rozwiązania, poprzez uszczelnienie systemu, gwarantują wzrost dochodów budżetowych z podatków VAT i akcyzy. W latach 2017-2026 do budżetu państwa powinno wpłynąć ok. 6,5 mld zł z tego tytułu.
Kolejne obowiązki dla przedsiębiorców
W projekcie przewidziano również dotkliwe kary. W przypadku niewykonania obowiązku zgłoszenia przewozu na podmiot wysyłający albo podmiot odbierający nałożona zostanie kara pieniężna w wysokości 46 proc. wartości netto towaru przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, jednak nie mniej niż 20 tys. zł.
Co więcej, jeżeli w trakcie kontroli przewozu towarów ujawnione zostanie niedokonanie zgłoszenia może dojść do zatrzymania towaru, a nawet środka transportu.
Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 r.