Nowa struktura administracji skarbowej
1 marca weszła w życie długo zapowiadana reforma struktur administracji podatkowej. Utworzona w ten sposób Krajowa Administracja Podatkowa (KAS) to połączenie administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, reforma pozwoli lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych, a zaproponowane zmiany umożliwią odpowiednie spożytkowanie ich zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych. Zgodnie z preambułą do ustawy o Krajowej Administracji Podatkowej, uchwalone przepisy czynią zadość konstytucyjnemu obowiązkowi ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w szczególności podatków i należności celnych.
Najważniejsze zadania
Stosowanie do treści ustawy, KAS stanowi wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych.
Organy KAS
Na czele KAS stoi Szef Krajowej Administracji Skarbowej (sekretarz stanu), któremu podlegają dwaj zastępcy (podsekretarze stanu). Oprócz niego organami KAS są: minister właściwy do spraw finansów publicznych, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektor izby administracji skarbowej, naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Kompetencje organów KAS
Do zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej należy m.in. nadzór nad działalnością KAS, rozpoznawanie, wykrywanie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych, zapobieganie tym przestępstwom i wykroczeniom oraz ściganie ich sprawców, a także wykonywanie i koordynowanie kontroli celno-skarbowej. W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego wykonywania zadań Szef KAS może wydawać zarządzenia.
Podstawowym zadaniem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest zapewnianie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej, w tym jej przetwarzanie i udostępnianie.
Nadzór nad działalnością naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych sprawuje dyrektor izby administracji skarbowej.
Do zadań naczelnika urzędu skarbowego należy ustalanie, określanie, pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych oraz pobór należności celnych i innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów. Naczelnik urzędu skarbowego wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu skarbowego.