Czy można anulować fakturę sprzedaży?
Faktury sprzedaży to jeden z podstawowych i najczęściej wystawianych dokumentów w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Warto więc wiedzieć czy i na jakich warunkach można je anulować, gdyby zaszła taka potrzeba.
Anulacja faktury - czy istnieją odpowiednie przepisy?
Najważniejszą informacją, jaką należy przyswoić jest fakt, że w żadnym akcie prawnym nie ma zapisów dotyczących anulowania faktury. Jedynie w w art. 106j ustawy o VAT znajdziemy informację o możliwej fakturze korygującej w momencie wystąpienia jednej z poniższych czynności:
- udzielony został rabat zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT,
- przyznano upusty zgodnie z tym samym artykułem, ust. 10 pkt 1,
- kupujący dokonał zwrotu towarów lub opakowań,
- dokonany został zwrot środków pieniężnych do nabywcy (zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4),
- cena uległą podwyższeniu, lub w dowolnym miejscu faktury pojawiły się nieprawidłowe dane.
Mimo takiego stanu przepisów, możliwe jest jednak umowne anulowanie faktury, co jest sytuacją czysto praktyczną nie mającą swojego odbicia w rzeczywistym stanie prawnym. Na szczęście dzięki licznym interpretacjom i wyrokom sądów, Urząd Skarbowy respektuje ten nieoficjalny sposób wycofania dokumentu z obiegu.
W jaki sposób anulować fakturę?
Anulowanie faktury podlega dwóm wykształconym przez lata praktyki warunkom, które bezwzględnie muszą zostać spełnione, aby takie działanie zostało zatwierdzone przez organ podatkowy. Po pierwsze: nie mogło dojść do wykonania usługi, lub dostawy towarów uwzględnionych na fakturze. Po drugie: faktura nie została jeszcze uwzględniona w dokumentacji firmowej. Dopiero w takiej sytuacji dokument może zostać oznaczony jako anulowany poprzez przekreślenie obydwu kopii faktury i dopisek "Anulowano" w widocznym miejscu. Warto również gdzieś na odwrocie faktury zamieścić krótki opis sytuacji, wyjaśniający powód wycofania jej z obiegu.
Jednocześnie warto pamiętać, że faktura anulowana, mimo braku potrzeby jej ewidencjonowania, powinna zostać przechowywana wraz z dokumentacją firmową, w celu zachowania ciągłości numeracji wystawionych dokumentów sprzedaży.